یکی از مسائل مهم در هنگام سرویس و نگهداری و تعمیرات توربوشارژر ، مراقبت و چک کردن کامل اون از لحاظ وجود نشتی هوا وعملکرد صحیح سوپاپ های کنترلی اونه؛ چرا که در صورت بروز نشتی در لوله ها ورادیاتوراینترکولر ، فشار هوای ورودی به موتور در مانیفولد هوا کاهش و در نتیجه قدرت پیشرانه نیز کاهش محسوسی پیدا می‌کنه (ممکنه با شنیدن صدای فس فس هم همراه بشه).

ضمنا توربوشارژر توسط دو سوپاپ اطمینان یکی به نام wastegate در طرف توربین (گازهای داغ خروجی موتور) و یکی به نام Blow off در طرف کمپرسور(فشرده ساز هوای تمیز) حفاظت میشه . این سوپاپهای اطمینان در صورتی که فشار توربوشارژر بیش از حد نیاز باشد بازشده و جلوی آسیب رو میگیرند . مثلا زمانی که راننده پا را از روی پدال گاز برمی‌داره، دریچه‌ی گاز بسته و انتقال هوا به داخل سیلندرها متوقف می‌شه. این در حالیه که توربوشارژ دقیقا در لحظه‌ی رهاسازی پدال گاز از مدار خارج نمی‌شه و بخاطر گردش توربین فشار زیادی تولید میکنه؛ در نتیجه بخشی از فشار تولیدی توسط توربو پشت دریچه‌ی گاز باقی میمونه. این فشار اضافی آن‌قدر زیاد هست که به مجموعه‌ی توربو و حتی دریچه‌ی گاز آسیب بزنه بنا براین باید حتما از سوپاپ Blow off تخلیه بشه .

نکته بسیار مهم : اگر مکانیزم توربوشارژ نشتی داشته باشه یا عملکرد هر یک از سوپاپهای اطمینان توربوشارژ مختل بشه یعنی سوپاپ باز بمونه و بسته نشه و بالعکس . توربوشارژ دیگه درست فعالیت نمیکنه و آسیب میبینه ضمنا با تست دیاگ براحتی میشه این نقیصه رو عیب یابی و نشتی در سیستم رو با تعمیرو نگهداری رفع کرد.

درسته که توربوشارژر‌ قدرت و گشتاور بیشتر را در کنار مصرف سوخت کمتر در اختیار شما قرار می‌ده اما این قابلیت‌ها هزینه‌هایی به جز قیمت بالاتر ماشین داره که همون مسئله‌ی نیاز توربوشارژ به سرویس و نگهداری دائمه.

 

دمای حاصل از چرخش سریع توربین و گازهای خروجی که خود به تنهایی داغ هستند و باید توسط مکانیزمهائی مثل رادیاتور اینترکولر و گردش روغن موتور در مجاری توربو خنک بشن .این دمای بالا شاید به موتور آسیب نزنه ولی قطعا کارایی موتور رو پایین میاره. افزایش حرارت، ترکیب از پیش تعیین‌شده‌ی هوا و سوخت را با اختلال روبه‌رو می‌کنه افزایش دما چگالی آن را کاهش میده و اونو رقیق میکنه که این به معنای افت عملکرد موتور است و دوم اینکه دمای بالا می‌تونه سبب افزایش دمای مخلوط هوا و سوخت نیز بشود که خود سبب پدیده‌های مخربی به اسم ناک میشه .ناک یا انفجار خارج از کنترل و زودهنگام، نه‌تنها افت توان موتور را به همراه دارد بلکه می‌تونه آثار مخربی نیز روی اون داشته باشه.

نشستن پشت فرمون خودرویی که موتورش توربو شارژر داره شاید در ظاهر هیجان‌انگیز باشه ولی در عین حال محدودیت‌های خاص خود را نیز در پی داره. موتورهایی که توسط توربو شارژر تقویت شده‌اند، ساختار و نیازهای متفاوتی نسبت به موتورهای تنفس طبیعی دارند. در موتورهای توربوشارژ کیفیت بالای روغن موتور و سوخت مصرفی بسیار اهمیت دارند. استفاده از روغن موتور بی کیفیت یا سوخت با عدد اکتان پایین یا آسیب دیدن یا کثیف شدن رادیاتور اینترکولر باعث افزایش احتمال داغ شدن و ناک در موتور و آسیب می‌شه. پس :  از بهترین روغن موتور و سوخت موجود برای خودرو توربوشارژ استفاده کنید و ترجیحا از مکمل‌های رایج در بازار شدیدا پرهیز کنید. از رادیاتور اینترکولر که جلوی رادیاتور اصلی خودرو قرار داره در مقابل برخورد اجسام و فشار آب بالا موقع شستشو و کثیف شدن توسط گل و لای و ات حفاظت کنید .


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها