قطعه‌ای الکتریکی در حکم کلید قطع و وصل فعال به نام رله (سوییچ) برای کاهش سیم کشی و محافظت از سیستم‌های الکتریکی خودرو بکار برده می‌شه. مثلا رله هائی برای عملکرد صحیح لامپهای جلو ، فن خنک کننده ، سیستم پمپ سوخت رسانی ، تهویه و در جعبه فیوزهای خودرو تعبیه شده که خرابی و سوختن هر یک به از کار افتادن سیستم مربوطه منجر خواهد شد.

هر زمان هر سیستمی در خودرو از کار افتاد ابتدا باید با مراجعه به دفترچه ماشین مشخص کنیم چه فیوز یا رله ای به اون قطعه مربوط میشه و به عیب یابی فیوز و رله مربوطه بپردازیم.

مشخص کردن فیوز سوخته سادست اما تشخیص سوختن رله چند نکته داره :

رله ها معمولا 4 یا 5 پایه دارن که پایه پنجم وسطی معمولا بلااستفادست .

مطابق این عکس پایه شماره 85 و 86 پایه های سیم پیچ داخل رله است که مثل دکمه قطع و وصل عمل میکنه و دوپایه دیگه 87 و 30 بین سیستم مصرف کننده ولتاژ و منبع برق قرار میگیرن و هر وقت سیم پیچ رله فعال بشه دو پایه 87 و 30 بهم متصل میشن .

1-عیب یابی رله باز شده : با اهم متر بررسی که بین پایه های 85و86 سیم پیچ رله باید مقاومت الکتریکی کمتر از 100 اهم وجود داشته باشه و نباید اتصالی باشه و یا اگر ولتاژ 12 ولت در حد یکی دو ثانیه به این دو پایه متصل و قطع بشه داخل رله سالم  باید صدای تیک تیک قطع و وصل شدن شنیده بشه.  ضمنا بین دو پایه دیگه 87 و 30 رله سالم در حالت غیر فعال هیچ ارتباط یا اتصالی نباید باشه (قطع کامل).

2-درصورت تشخیص خرابی رله یک بخش حیاتی خودرو مثلا از کار افتادن فن سیستم خنک کننده موتور موقتا میشه پایه های 87و 30 رله مربوط به اونو با یک تکه سیم بهم متصل و موقتا فن رو بطور دایم بکار انداخت تا ماشین بتونه بصورت امن تا تعمیرگاه برای رفع نقص یا تعویض رله منتقل بشه.


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها