همه راننده ها کمابیش اطلاع دارند که جهت جلوگیری از انتشار بخارات بنزین از باک و آلوده کردن هوا فیلتری جاذب بخارات بنزین از جنس ذرات کربن بنام کنیستر canister filter به باک متصل شده .
حتما براتون این سئوال پیش اومده که فیلتر کربنی چطور عمل میکنه و اگه با جذب بخارات بنزین به مرور اشباع و خیس شد آیا از کار میفته ؟؟!!! و آیا مکانیزمی برای بازیابی و خشک شدن کنیستر و فعال شدن مجدد اون وجود داره ؟
اگه این سئوال براتون پیش اومده این مطلب رو که در این خصوص براتون نوشتم حتما بخونید . و دقت کنید که هر خودرو نیاز داره که برای حفظ سلامت موتور و قطعات گهگاهی تند و پرگاز تو جاده حرکت کنه و خوابوندن طولانی مدت ماشین تو پارکینگ یا رانندگی ملایم طولانی مدت در شهرها زیاد هم کار خوبی نیست !!!

در اغلب خودروها سیستمی بنام EVAP مخفف Evaporative Emission Control Systemبرگازهای تبخیر شده باک بنزین نظارت میکنه. و تفاوتهای جزئی در مدلهای مختلف خودرو در این زمینه هست !
سیستم سوخت رسانی از درب باک تا انژکتور موتور یک سیستم کاملا بسته است و فیلتری از جنس پلاستیک حاوی گلوله های ریز ذغال کربنی بنام کنیستر همیشه چه ماشین خاموش باشه و چه روشن گازهای بنزین رو که از باک متصاعد میشه جذب و در خودش نگهداری میکنه تا زمانی که از بنزین اشباع بشه !!!
حال این سئوال پیش میاد که این فیلتر کربنی چطور خودشو تخلیه و مجددا احیا میکنه ؟؟؟
در پاسخ باید گفت وقتی ماشین با سرعت و دورموتور بالا تو جاده ها حرکت میکنه ودریچه گاز موتور کامل بازمیشه ، کامپیوتر خودرو به شیر تخلیه بخارات کنیستر به موتور و شیر تهویه کنیستر برای ورود هوا به کنیستر فرمان میده باز بشن . با باز شدن این دو شیر برقی از یک طرف هوای تازه وارد کنیستر شده و ار طرف دیگه سوخت جذب شده از داخل فیلتر کربنی کنیستر تبخیر و با هوای تازه مخلوط و جهت سوختن به طرف منیفولد هوای موتور فرستاده میشه و هم از آلوده کردن محیط زیست جلوگیری میکنه و هم کنیستر خشک و دوباره مثل اولش آماده بکار میشه .
برای تکمیل عملکرد این سیستم در خودروهای مدرن تر امروزی مکانیزم مانیتورینگ فشار باک تعبیه شده و سنسور فشار وقتی فشار به مقدار خاصی رسید مکانیزم تخلیه بخارات کنیستر رو با بازکردن شیرهای برقی که توضیح داده شد فعال میکنه.
نکته اینجاست که اگر فشار داخل باک به عدد مورد نظر(تقریبا نیم PSI) افزایش پیدا نکنه (در درب باک و لوله ها و . نشتی بوجود اومده باشه ) ، سنسور فشار تشخیص کاهش فشار ضروری میده و تبت خطاهای مختلف روشن شدن چراغ چک انجین حتمی است .


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها